lördag 6 augusti 2011

Matvägran

Foxy har fått nån idé för sig att inte vilja äta sin mat, hon har ett spec. foder som hon måste äta för sin hud och därför kan jag inte bara ändra på det hur som helst. Det började när hon löpte sist för nån månad sen, jag tänkte inte mkt på det då, det är ju så hon faktiskt brukar va när hon löper, att hon har mindre apptit alltså. Men nu så här långt i efterhand borde det ju inte sitta i. Jag vet att det inte har nåt med tänderna att göra då hon äter annan hård mat, t.ex. ben och hårt bröd m.m. utan problem. Det måste ju vara att hon vet att det finns annan godare mat och då försöker säga detta genom att vägra äta fodret. Nu är det inte så att hon slutat äta helt, det tar bara längre tid innan hon väl äter av maten. Tyvärr kan vi inte ha maten ståendes så att hon får äta lite när hon vill, då Baron, så fort man inte har koll, går dit och äter upp den i ett nafs. Visserligen vaktar hon maten men det är inte alltid hon ligger vid den så Baron hinner ju smyga sig dit och vips så finns där ingen mat kvar. Jag blir en aningens frustrerad ibland bara, vet inte vad jag ska göra riktigt. Har köpt ett tillskott, nåt sorts pulver av lever som ska förstärka lukt och smak men hon nappar inte på det så värst mkt. Har nån nåt tips på vad det kan vara? Hur man ska gå tillväga för att få henne intresserad av maten igen?...

Jag har funderat på om det har med värmen att göra, att hon inte har nån direkt apptit just för det, men och andra sidan äter hon gärna om det är nåt annat godare man bjuder på. 8/

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar