torsdag 11 augusti 2011

Att klövja

... när man aldrig gjort detta förr, tyckte Foxy var lite svårt eller iaf lite underligt.
Men det gick rätt bra ändå.

Jag vet ju att vi måste börja på en låg nivå så jag började med att lägga vikten på 1liter fördelat på varsin sida så alltså 0,5l i varje säck. Jag proppade lilla gottisväskan full och så tog vi vår ljungfrufärd med väskan på. I början gick hon lite trögt, jag tror att hon var osäker på vad hon hade på ryggen. Jag kollade noga på hennes kroppsspråk för att försöka tyda om väskan satt obekvämt eller om hon bara var ovan. Lite svårt att avgöra men efter en stunds positiv peppning så gick hon mkt bättre och kändes lättare i hennes gång. Färden varade inte så länge, runt en kvart, ville mest bara att hon skulle få känna på just idag. så kommer vi öka takt, sträcka och tyngd succesivt. Jag har läst en del så att jag känner mig lite säkrare på hur mkt man ska packa(och hur) och till vilket syfte vi ska klövja m.m. Jag hittade en bra sida på Malamuteklubben som iofs handlar främst om malamuten som klövjehund men det är bra info. Och jag/vi(herrn inkl) vill ju verkligen ha flera malamuter i framtiden så det passar ju bra. Foxy ska nog klara av uppgiften minst lika bra hon med. Kul iaf.
Om någon har lite tips får ni gärna dela med er.


Hur tycker ni att väskan sitter, behöver den va längre fram?
Jag vet att jag borde fylla väskan med mjuka saker runt omkring tyngden så att väska sitter bättre också.

Då det ösregnade hela dagen igår blev det inte mkt gjort.
Jag träffade däremot en gammal vän i lokala centrumet igår, det va runt åtta år sen vi sågs sist. Väldigt kul och jag va glad att det blev så spontant. Hon bor rätt nära med så förhoppningsvis ses vi fler ggr.



Så inte mkt kraftansträngningar igår alltså. Mer tid för sånt idag istället. Om ett tag ska vi både hundar och tvåbenta iväg till grannkommun för att besöka herrns faster som behöver lite hjälp med elgrejer. Jag hoppas att det bjuds på fika, sånt tycker jag om. 8D


Jag tror det är dags att jag söker mig till folk som äger hundar, dels så att jag kanske kan hitta en bra hundkompis till Foxy men också så att jag får utlopp för mitt hundintresse på fler sätt.
Känns nödvändigt av flera anledningar just nu.



Åerkommer igen senare

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar