måndag 8 augusti 2011

en oslipad diamant

Jag längtar så tills jag får sätta igång med utb. Det är väl nästa tre veckor kvar tills första helgträffen och oj så förväntansfull jag är. Då jag(skämmigt nog) aldrig gått en lydnadskurs med nån hund känns det extra roligt och väl på tiden, jag vet, det är rätt underligt men vi har väl liksom nöjt oss med baslydnaden som vi kunnat lära ut själva. Däremot vill jag i dagens läge som skrivet tidigare lära mig allt som det bara går så att jag kan fokusera på hunden och få den att känna sig förstådd fullt ut(just det kanske inte går men nära nog iaf).

Därför kommer jag ta med min underbara Foxy till varje utb.tillfälle. Hon kommer va en perfekt hund att träna på och vi kommer samtidigt få ett starkare band, hoppas jag på. Dessutom kan hon inte släppas lös, för då sticker hon innan man hunnit reagera och kommer inte på en stund. En gång blev hon nästan påkörd, den gången var jag riktigt skakis efteråt. Hon hade fått syn på en hare innan så hon var väldigt dragig i kopplet, vet inte hur det gick till men på nåt sätt lyckades jag koppla loss henne utan att veta om det...så swish va hon iväg. Husse fick springa mer än han nånsin gjort tror jag. Men allt slutat väl tillsist.
Skräcksenario minst sagt. Och dels för sånna här anledningar vill jag träna inkalling med henne. Att kunna ha henne lös ibland vore nåt speciellt, att hon skulle få känna sig mer fri.

Så den som väntar på nåt gott...får va beredd att kämpa lite också! 8D

4 kommentarer:

  1. Kan inte heller ha mina hundar lösa och det är inte alls kul. Men vi tränar på det och ibland går det under kontrollerade former.

    SvaraRadera
  2. Ja det är bara att kämpa på. Jag har mkt att lära som hundägare men det känns bara kul och som en rolig utmaning.

    SvaraRadera
  3. Jag använder skogen som arena för att börja träna hunden att gå lös. Är man osäker kan man ju ha långlina.
    Hoppa in bakom ett träd. De har instinkt att hålla koll på matte/husse och det blir roligt att leta upp dig.Lek fysiskt med hunden, helst utan leksaker- är ett annat tips. Alla situationer där man kan ge hunden förtroende ska man ta tillvara på.
    Orden "visa hunden förtroende", sa den kennelägare där jag köpt mina två senaste hundar.
    Det har etsat sig fast hos mig och hjälpt mig mycket.Det är ett så bra synsätt också i mina ögon.
    Det är så härligt att läsa om hur entusiastisk du är inför framtiden. Du blir säkert en toppeninstruktör.
    Ulf

    SvaraRadera
  4. Tack för tipsen. Ja vi har ju en långlina som jag faktiskt använt när vi är i skogen eller på platser där andra hundar är så att hon iaf inte känner sig för instängd med koppel under aktiva hundmöten. Oftast är hon väl mer intresserad av omgivningen än mig då jag har försökt träna inkallning, och det är väl det jag har svårt med, att göra mig själv mer intressant än allt annat.

    SvaraRadera