torsdag 1 september 2011

Helg 1 avklarad

Ni får ursäkta uppehållet på mitt skrivande men jag har jobbat hela veckan och gör det även nu och i helgen, men ikväll är det lite för lugnt, så jag passar på att uppdatera. Igår var det lika dött och då jobbade jag helpanna(11h) så jag såg till att börja leta fakta till några skriftliga uppgifter. Så läste jag även en del ur boken "Skjut inte hunden" som handlar om operant inlärning, och då inte bara på hundar, väldigt intressant faktiskt.

Åhhåhhåh så spännande första helgträffen var. Både jag och Foxy var laddade. Väl framme vid Klackbergsgården på fredagkvällen, där vi skulle hålla till, var nästan alla redan där. Pirrigt var det och när vi väl installerat oss i rummen så började genomgången av vad som skulle göras under helgen och under utbildningens gång.... ja nog kommer vi att få kämpa alltid, mkt att lära, både teoretiskt som praktiskt. Men så grymt spännande och inspirerande.

En huvudregel som jag snabbt fick lära mig var att GOTT godis var ett stort MÅSTE...tyvärr hade jag ju inte alls det Foxy tycker är gott...jag tänkte ju mest på hennes mage och inte alls på att hon ju faktiskt måste tycka om det så mkt att hon vill jobba för det... Så, det kändes lite som ett nederlag från min sida när vi skulle börja med de praktiskt övningarna och Foxy vägrade sammarbeta...hon ville ju hellre till mina klasskamrater som faktiskt hade just gott godis. Så, läxa nr. 1; GOTT godis!

Nu håller jag på att testa mig fram vad som är GOTT och vad som samtidigt funkar för hennes mage.


Jag och herrn storhandlade idag i Rotebro, jag såg till att vi gick in på djuraffärn där för att kolla på ett halsband till Baron, vi hittade ett schysst i läder som också är rätt brett. Till Foxy ska jag skicka efter ett via http://www.frostdesign.se/hundhalsband.asp måste bara komma på ungefär hur jag vill att det ska se ut först. Just nu har vi ju nylonstryp...och det vill jag INTE ha längre då det faktiskt kan vara skadligt för hunden om de drar eller om jag nu skulle rycka i det....det var faktiskt inte självklart för mig då ingen påpekat detta för mig tidigare, även om jag borde kunnat räkna ut det om jag tänkt efter lite.

För på utbildningen(och som framtida insttruktör) kör vi bara med MJUKA MODERNA metoder och då användes INTE stryp alls, vilket jag ju faktiskt är glad för. I Hundstegs metoder användes alltså positiv förstärking och belöning, beröm. Och vi(säger vi redan nu delar deras uppfattning) bestraffar aldrig, utan ignorerar istället ett oönskat beteende. Jag känner ju att en del saker kommer ta lite tid för mig att bryta, det sitter ju rätt hårt inpräntat av nån anleding men det är bara kämpa för att lära om.

Lite trist nu när jag inte har några bilder från helgen men det var en av tjejerna som fotade lite så när jag får ta del av dem åker de upp här.

Vad jag egentligen visste, men fick bekräftat nu under helgen var att jag och Foxy har en bra kontakt inne men ute är hon som i en egen värld, och det är ju för att jag inte tränat så mkt med henne ute på promenader och jag låter henne emst gå med nosen i backen. Så det vi först och främst ska lära oss är kontaktövningar, först inne och sedan ute. Sedan kommer vi övergå till "sitt" och "ligg"övningar inne som ute, på olika ställen. Vi får helt enkelt börja helt från scratch då varken hon eller jag varit på någon lydnadskurs tidigare.
Då jag brukar ta med mig Foxy till jobbet rätt ofta kan vi se till att träna hur mkt som helst när tillfälle ges.

Något mer jag fick lära mig i helgen, som jag heller inte visste men lätt kunnat tagit reda på tidigare...var att Alaskan Malamutes ALDRIG får ha olika färg på ögonen, då är den inte renrasig...och summan av det blir ju att Baron alltså INTE bara är en Alaskan...men vad gör det...vi var ju ändå inte säkra med tanke på att han inte har nån stamtavla och är en omplaceringshund från Spanien. Då jag läste rasstandarden när jag kom hem senare så stod det ju där svart på vitt. Däremot kan Siberian Huskys ha olika ögonfärg och även två färger i samma öga, utan att det är fel. Så gott folk, nu vet vi det.

Jag verkligen ÄLSKAR att lära mig nya saker, spec. om jag trott en sak och sedan får lära mig att så är det faktiskt inte, då blir jag glad att jag tillsist får lära mig rätt. Sen är ju inte alltid allting svart på vitt och enkelt men det är ju oftast då sunt förnuft kommer in i bilden.

Jag har iaf börjat med några inlämningsuppgifter(som jag skrev), dels så ska vi skriva om några sjukdomar...så jag har börjat med parvo och ocd(osteochondros)  och så ska vi skriva om olika raser...så jag börjar med Magyar Agar som är en vinthund och så tar jag även min egen ras(som då är Siberian och tillhör polarhundsgruppen)..så är det bara nio raser kvar( vi fick tot. 11 raser var att skriva om). Jag kommer försöka göra klart och lämna in de skriftliga uppgifterna så tidigt som möjligt så att jag kan koncentrera mig på de praktiska och mer tidskrävande. Plus examensarbetet!?...puh..vad det blir om har jag ingen som helst aning ännu. Det är något att klura på. Ämnet får ju inte vara för stort, samtidigt som det absolut inte får va för litet heller. Det ända jag vet är att det ska handla om hund...sen finns det tusen underrubriker att välja mellan. Lätt!

Men nu är jag iaf igång 8D


2 kommentarer:

  1. Åh vad härligt du skriver. Jag hade en blogg men la ner då jag inte är så bra på att skriva (http://mina-jakthundar.bloggagratis.se/).
    Vi tycks ha samma mål men du är yngre än mig.
    Skut inte hunden är byggd enligt KBT. och Positiv förstärkning fungerar utmärkt på människor, det arbetar jag med hela dagarna./Lena med Tikka

    SvaraRadera
  2. härligt att du har haft en bra helg. Kul att lära sig nya saker. En fråga vilka är det som håller i utbildningen? Hade varit kul att veta då jag också har funderat åt instruktörshållet. Norberg är ju relativt nära.

    SvaraRadera