onsdag 28 september 2011

Klick

Så va andra helgen avklarad...
denna gång ägnades tiden åt klickerträning.
Att lära oss vad det verkligen innebär dels för dig som tränare..men också för hunden.
Vi fick leka lekar och testa på att vara "hund" så att vi fick veta exakt hur hunden känner sig..vad vi egentligen kräver av hunden när vi vill att den ska lära sig vad vi vill att den ska göra när vi klickar.
Jag har absolut fått blodad tand vad gäller klickerträning...men det kommer ta tid (och då menar jag tid) för mig att lära mig tajming, klicka exakt när hunden gör det jag är ute efter.  Foxy var jätteduktig i helgen(förutom några små utfall, men då var det godis/mat inblandat eller ett lock? som hon tyckte skulle va hennes).

Jag håller fortfarande på att få henne inklickad, då vi som sagt inte tränat så mkt med henne tar det lite längre tid. Innan vi går vidare måste hon lära sig att klick betyder godis. Annars blir det svårt.
Men kul är det, vi har lärt oss mkt teori bakom, varför det fungerar så bra med klicker och vi har lärt oss om motivation, stress och arousalnivåer, att det är viktigt att kunna se skillnad och hinna se tecken innan hunden blir mättad på att träna m.m. Jag har kunnat låta det mesta sjunka in de här dagarna hemma medan jag jobbat. I helgen är jag helt ledig och då blir det massor med träning.
Tydligen så skilljer det mellan olika klickljud också, har man klickat in en hund med en klicker är det troligt att man måste klicka in den igen om man köper en annan. Likadant om man använder visselpipa t.ex. Då måste man ju också tänka på hur man visslar.

En tråkig nyhet för oss om Baron, är att han har jätteont i sina bakben/höfter. Vi var hos vet. i måndags och det ser inte ljust ut. Men nu måste vi få ner honom så mkt i vikt så att benen inte belastas allt för mkt.
Han har tyvärr gått upp lite i vikt så det blir ju tuffare för honom att gå.
Jag vill ju inte att han ska behöva ha ont hela tiden. usch. Så vi får försöka vänja oss vid tanken så att vi är redo när den dagen väl kommer. 8/


Hum, ja både bra och dåliga nyheter alltså.
Men det är en del av livet.

2 kommentarer:

  1. Usch, ja man blir nog aldrig "redo" för den dagen hur mycket man än förbereder sig.. Men ibland är det den bästa utvägen. Som skrivet, det är en del av livet.

    Kul att det gått bra för dig på andra helgen med kursen iaf :)

    SvaraRadera
  2. Vad kul att du har haft en bra helg. Skrev ett meddelande tidigare men det gick inte att posta så jag försöker igen.

    Jag har klickat in mina genom att slänga godis på golvet och klicka när de tar en godis. Sedan har jag gått över till att klicka för olika beteenden som de gör. lyfta tassen, stampa osv. Bara för att få igång själva tänket att de ska göra saker får godis utan att jag säger nått. Det är lite knepigt för jag vill i alla fall gå lite fortare fram än mina hundar vill ibland :)

    Jo vad heter det där godiset som du har provat på din hund som du skrev om i förra inlägget. Det skulle jag med vilja prova på mina.

    SvaraRadera