söndag 24 juli 2011

Något att tänka på

Då min ena hund Foxy har hudproblem(dock är det under kontroll idagens läge) har vi varit tvugna att hitta hjälpmedel som passar just henne. När hon kom till Sverige var hon jättemager (hon svallt i väntan på avlivning) och det kliade på henne. Kliandet eskalerade med tiden och det blev så illa att hon bet sönder sig, värst vart det på baken och svansen, jag mådde själv psykiskt dåligt av det här...tänkas då hur dåligt Foxy själv mådde som konstant kände av kliandet. Efter flera turer till vet. kunde vi konstatera att hon har nån typ av allergi, antagligen kvalsterallergi/dammallergi...men då hon inte var försäkrad vid detta tillfälle hade vi inte råd att göra en vidare forskning på detta. Istället läste jag mycket om allergi och olika alternativ som kanske kunde hjälpa. Dels bytte vi foder till ett som ska främja hud och päls, bytte bädd från korg med filt till biabädd, såg till att skaffa fiskleverolja som också är bra för huden bl.a..hon åt också kortison i tablettform (men är helt fri från det idag).så till sist slutade det ihärdiga kliandet och övergick till normalt. Jag hittade även ett medel som är mot inflamationer och hudirritationer som ska lugna de områden där det kliar...så jag satt med Foxy minst en gång om dagen och smörjde in henne med skummet genom att dela på hennes päls med en kam. Plus att under tiden det var värst..då hon alltså hade bitit sönder sig, var hon tvungen att första ha tratt...men sen var vi tvugna att byta till munkorg då hon var för vig så att hon ändå kom åt att bita när hon hade tratten. Det var en lååång och jobbig, frustrerande och ledsam tid men itakt med att kliandet lugnade sig så kunde också såren tillsist läka. Hennes päls började så småningom växa ut på bak och svans och idag är det som om inget av det skulle ha hänt. I början när hon blivit bättre och ett tag framöver var jag alltid orolig så fort hon kliade sig och det tog sin tid innan jag kunde slappna av.

Varför jag skriver om det här nu är dels bara för att få berätta det...men också för att jag faktiskt upptäckt att hon har börjat klia sig något mer än vanligt på bröstkorgen, om jag kliar där rycker hon t.o.m. med baktassen som att hon vill klia. Så nu har jag fått ta fram det där skummet och smörjt in henne. Vi slutade för en tid sen med fiskleveroljan...kan vara därför...men jag köpte den igen för ett tag sen..så det är bara att hoppas att det går tillbaka. Hon har heller inte sin biabädd att ligga i just nu då katterna har klöst sönder den så vi måste köpa en ny när tillfälle ges. Dock tror jag väl inte att det kommer bli värre så länge jag håller koll på det.

Så här i skrivandet stund känns det eg. rätt "litet" och "obetydligt" med tanke på det som hänt i grannlandet just nu. Och mina tankar går till dem som klarade sig, till dem som icke klarade sig och deras nära och kära, alla berörda. Finns inga ord.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar