fredag 22 juli 2011

even flow

Dagen har gått i lugnet och slöhetens tecken. Då jag och Foxy tog en tur i skogen/spåret, åkte husse och Baron iväg för att bygga hundgård/slappa i gräset. Foxy tycker det är extra roligt att få söka i snår efter små gnagare...hon dyker gärna ner med hela kroppen, gör graciösa "rävhopp" och nosar och lyssnar efter sina ev. byten. Det har faktiskt hänt att hon lyckats fånga några stackars möss vid några tillfällen....Tråkigt nog hann varken jag eller husse med så gnagarna överlevde ej...



Såg en lite ekorre med...svårt att se på bilden men den är där längst ner på trädet.



I vilket fall som helst, efter en liten tripp till lokala centrumet var det dags att lata sig på altan med lite cider och boken " hundens språk och flockliv" av Lars Fält. Muy bra, jag har kommit till lite mer än halva, läst 70sidor ungefär. Det är så fascinerande läsning. Jag har redan bara på den lilla stund blivit lite klokare och mer... upplyst. Det jag har läst handlar i stort sätt om att hunden härstammar från vargen och genom att man har studerat vargens beteende i flocken så kan man lättare dra paralleller mellan de två och på så sätt förstå hundens språk bättre. Genom att förstå hundens beteende och vart ifrån det kommer ursprungligen gör det också det lättare för oss människor som ägare/ledare att förstå och bli förstådda. En annan sak jag läste var också att inom flocken finns det ju en ledare..som inom vargflocken, oftast är det den hane eller hona som utgör kärnfamiljen i flocken...(alltså om två vargar som är från olika revir möts upp för att para sig, bildar de sin egna flock när de får sin första kull)   men att det inte alltid är just ledaren i flocken som styr alla "aktiviteter". T.ex. så tillåter ledaren att någon annan som kanske är bättre i jaktsammanhang att ta över och leda flocken under jakten. Eller om någon är bättre lämpad i valpuppfostringssyfte  o.s.v. Och detta just för att det gynnar flocken som helhet och dess chans till mer lyckad överlevnad. Det för mig låter ju faktiskt rätt logiskt så här i eftertankens stund. Läste också att om en varg och en hund skulle para sig..vilket har skett, både spontant(som dem kallade det) detta sker endast om vargen inte har någon annan "utväg", att det finns för få vargar i det området där vargen rör sig och därför "hittat" en hund att para sig med. Sen har det också skett arrangerade parningar mellan varg och hund, dels genom experiment men också av vanligt folk som tycker att det är ballt. De är inte vanliga men de förekommer. De finns tydligen två raser med varginblandning som är godkända av FCI (franskt namn förkortat)vilket är den internationella hundorganisationen som godkänner och registrerar om hunden är rastypisk, rasren och har standarden den borde ha för att få kalla sig en viss ras. Dessa två hundraser är iaf saaloos wolfhond och ceskoslovensky vlcak, den föstnämnda har man blandat en schäferstam med europeisk varg vid några tillfällen men insåg tydligen att det inte blev så bra. Den andra var också mellan schäfer och vargar från Karpaterna. Men dessa registrerade blandningar skedde mellan 1945-65 (oberoende av varann) och har inte registrerats efter det. Däremot finns det tydligen varghybrider som kommit in i landet som blandraser....
Innan jag läste denna bok visste jag faktiskt inte att vargar och hundar kunde få avkommor, trodde att de var för långt ifrån varann  Även om jag fattat att hunden härstammar från vargen så trodde jag ändå att de grenat sig för mkt...men tydligen är de alltså inte avlägsna varann fastän det gått så lång tid.

Så, nåt har jag alltid att göra på min semester, läsa, då jag har 11 böcker införskaffade till utb. Härligt!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar