onsdag 2 november 2011

Allt för längesedan

Ni, mina läsare, hur få ni än må vara, får ursäkta att jag absolut ignorerat min blogg...
Det beror lite på att jag tappat stinget...inte för hundar eller för att skriva egentligen, det har hänt en del, men jag mår väl inte prima i kroppen, dock är det nog bara en släng av "höstmörkertrötthet". Även om jag tycker om när det är mörkt, så blir jag så fruktansvärt trött och slö i kroppen när hösten kommer. Och således även i psyket. Så nu när det är ur världen tänkte jag försöka komma på allt som hänt sen sist...

Jag och Foxy har hunnit varit på ännu en helgträff med härliga klasskamrater. Denna gång fick vi lära oss om stess(hos hund förstås), aktivering och berikning. Lördagen bjöd på strålande väder, vilket var tur då spårning låg på schemat. Vi fick testa at tlägga ett enkelt personspår och även göra ett så kallat "aha"spår (där matte vandrar iväg ut i skogen, så fort matte är utom synhåll, släpper den som håller i vovven på linan och låter vovve nosa upp matte). Båda spåren gick bra för min Foxy, fast hon hade lite svårt för att börja nosa upp mig på "aha"spåret men efter ett tag hittade hon spåret och nosade sig hela vägen till mig. Bäst var hon på personspåret som fått ligga i 20min. 8D

Vi hade även en liten klickerutmaning där vi skulle få hundarna att utföra ett beteende med en annan hund...svårt var det..men jag fick t.o.m Foxy att hoppa över en annan hund, iaf två ggr, men det blev inte befäst(hon tyckte att det var mkt lättare att gå runt istället). Men jag har bildbevis då snälla Lena hann fota.

Efter hemkomsten introduserade jag herrn för spårning och vi gick ut tillsammans och lade ett varsitt spår till varsin hund. Baron var jätteduktig, grejade det galant, medan Foxy var ofokuserad, visst hade hon nosen i backen alltid..men på helt fel spår. Jag insåg då att jag valt helt fel plats för att lägga spår till henne...då hon är en jäkel på att även lyssna...hon hör allt som rör sig under marken, och vid just den platsen vet jag att det finns hur mkt gnagare som helst. Så jag ska imorn testa en anna plats, som liknar mer den som vi var vid under helgen. Håll tummarna för att jag lyckas så att Foxy lyckas.

Något annat rolig är att jag nu även anmält mig till hundpsykolog- och
friskvårdsinstruktörsutbildning till nästa år...också det via Hundsteg.
Så nu är det bara att ligga i.

I övrigt, så fäller Foxy fortfarande massa och det tycks ta tid innan hennes nya vinterpäls växer ut.
Baron mår ok, vi ska till vet. om en vecka så vi får se vad som sägs då, får se om han gått ner nåt i vikt.

Tills nästa gång, god kväll

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar