onsdag 16 januari 2013

Fullt upp

Ja här händer det saker hela tiden och inte är jag bra på att uppdagera!?
Dock skriver jag väl för döva öron nu men det är alltid skönt att bara få skriva av sig och man kan på så sätt också bearbeta allt.

Sen pluggandet började igen i november har jag haft en hel del att göra och tänka över. Det är nu mer teori än praktik på denna utbildning (hundterapeuten som ingår i hundpsykologen som jag går), så vi har fler prov men självfallet kommer vi även ha praktikhundar.

Men innan vi kommer få börja göra utredningar på andras hundar måste vi börja på våra egna. Så jag har tagit Loke då det är han som har mest "problem". Det mesta har att göra med att han blir lätt stressad och inte riktigt får utlopp för sitt dragbehov, samt jaktbehovet som han faktiskt har. Men det stora problemet som vi ska ta itu med tillsammans med de andra är att han inte kan lämnas ensam utan att skälla/yla. Han gör inget annat, tuggar inte på saker eller så. Men då jag faktiskt vill att han ska kunna va avslappnad hemma och då vi ju bor i lägenhet vill jag och hoppas jag på att vi ska kunna träna bort hans osäkerhet. Så jag har alltså gjort en grundlig utredning, intervjuat mig själv om allt i hans vardag, bakgrund m.m. och utifrån det gjort en analys på varför jag tror att problemen uppstått och hur jag ska träna. Så har jag utifrån analysen lagt upp en träningsplan på 5 steg där jag börjar med det som är lättast att "fixa" till innan man går på det svårare problemen.
Då jag inte haft en så strukurerad plan över hur jag tränat med Loke så har jag gjort ett schema där några grejer är förifyllda som ett måste och några grejer fyller jag i när de är gjorda, jag har mål för varje vecka.

Han ska ju också ha ett arbete minst en gång i veckan, och där ska både drag och spår ingå. Men då jag inte kommit igång med drag ännu så är det personspår som gäller just nu. Och när snön är borta kommer vi börja med viltspår också. Jag ska lämna in cykeln på reparation och köpa ett dragsele så ska han får börja dra mig på cykel sen. Till nästa vinter får det bli skidor och släde. Han ska, dagen efter att han utfört sitt arbete, ha en vilodag, då vi gör så lite som möjligt, bara korta promenader och lugnt inne.

I senare steg kommer jag börja ta itu med hans ensamhetsproblem där jag börjar i microsteg. Bara gå ut,låsa,låsa upp, gå in osv.... öka på med sekunder först och sen minuter men allt i lugn och ro. Dessa träningspass ska vi göra då han är avslappnad och helst har haft nån typ av aktivitet innan vila.

Så, även om det här kommer ta tid så är jag övertygad om att han så småning om kommer bli mindre stressad och kunna va ensam utan problem. Det viktiga är att man har tålamod och är konsekvent i sin träning.

Det jag också kommer träna mkt är kontakt, och självförtroendeövn. som är till för att just bättra på vår tillit till varann och hans självförtroende.

Det är verkligen spännande och bara av de två spår tillfällen som jag haft på en vecka så har man märkt skillnad i hans beteende. Super kul!

2 kommentarer:

  1. Inga döva öron eller blinda ögon (?) här inte. Jag läser! :)

    SvaraRadera
  2. Va nice att veta att du läser 8)

    SvaraRadera