söndag 11 september 2011

Joggingtur

Gokväll i stugan

Tidigare i eftermiddags tog jag med Foxy ut på en lite jobbingrunda...fast det blev snarare en gång, jogging, vila, gång, jogging, vila, springa- tur. Jag insåg snabbt att varken jag eller Foxy har nån vidare kondition. Så nu är det dags att träna upp oss lite. Om hon nånsin ska orka dra nåt överhuvudtaget måste vi ändra på våra vanor. Hon fick ha på sig ett sele, som jag också fått från min faster, som jag tror passar rätt bra.

Då jag hållit på att skriva om just Siberian Husky idag, har jag friskat upp mitt minne och lärt mig mkt.
Jag älskar verkligen rasen, och just att den har både sin flockinstinkt och sin jaktinstinkt kvar är ju helt underbart. Att de är otroligt friska hundar beror mkt på att man till större delen fortsatt att avla efter funktion istället för på utseende eller likn. De måste vara friska och starka för att klara av att dra.  Det är iofs en nackdel att de har så mkt jaktinstikt, när man ska försöka ha dem lösa, oftast är det svårt att få dem att stanna eller komma tillbaks på komando när de fått nos om ett byte. Dock är det också själva jaktinstinkten som gör dem till sådana bra slädhundar, just för att de springer för att de känner jaktlusten. Jag har nog, jag säger nog, kommit fram till att jag helst vill ha Husky framför Malamute...men och andra sidan finns det bra sker hos Malamuten med. Svårt. Blir nog båda raserna i framtiden, spec. då herrn är mer för Malamuten.
Jag tror dock att jag vill skaffa en Husky som näste hund...

Mkt raspluggande blir det...lärt mig mkt om Shetland Sheepdog idag, sheltie även kallad... en hund ursprungligen från Shetlandsöarna som är korsad med div. vallhundar med spetsinslag men är dock inte optimal för vallning. Ser ut som en mindre collie fast med tippade öronspetsar.

Ehmja, den här helgen gick lite fort, imorn är det jobb som gäller.
Oj nu smattrar det på för fullt ute. God natt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar